Det var kallt i vinden när 20 lätt frusna SDS Seniorer samlades på kajen vid gamla Smörkontrollen för att borda isbrytaren S/S Bore, världens idag äldsta ångisbrytare som fortfarande går för sin egen originalmaskin.
Dagen till ära var Unionsflaggan hissad i aktern. Vi hälsades välkomna av Ronny Zandihn och så fortsatte vi ner i passageraresalongen där vi fick en intressant och fyllig genomgång av den gamla damens historia som också är Malmös.
Bore byggdes på Kockums 1894 på 6 månader. Under 1890-talet var vintrarna stränga i Öresund och isen låg tjock. Köpenhamn hade en egen isbrytare, också den byggd på Kockums.
Den lånades in av Malmö vid behov, men man insåg snart att man måste ha en egen isbrytare och i november 1894 sjösattes hon. Första vintern 1895 var så svår att ordinarie färjor inte kunde trafikera linjen till Köpenhamn och Bore fick då även fungera som passagerarefärja. Vid tredje resan denna vinter hade Bore 88 passagerare som skulle in till Köpenhamn för att roa sig med teater och restaurangbesök. Hon lämnade Malmö den 26/2 kl 15 och 11 timmar senare var hon i Köpenhamn! Isen hade varit alltför svår. När Bore kom till Köpenhamn, hade både restauranger och teatrar stängt för länge sen, men passagerarna hade roat sig ordentligt under överfarten och många var då ändå inte i kondition att gå i land. Hur de kom tillbaka till Malmö förtäljer inte historien.
Bore togs ur tjänst 1968. Då hade hon hunnit med att vara:
( Denna text tagen från s/s Bore hemsida)
Hon låg sedan vid kaj i Malmö 10 år. Under denna tid förföll hon kraftigt och var på vippen att säljas som skrot, när affärsmanen Knuth Borg från Västerås köpte henne 1983.
Västerås var hemmahamn för Bore tills 2012 då hon åter seglade in i Malmö hamn. Från 1983 har det tagit 30 år att återställa henne och det har gått med ägarens kapital och inte minst med många, entusiastiska och kunniga yrkesmän som frivilligt ställt upp.
Våra guider som alla är medlemmar i Föreningen Ångisbrytaren Bore, visade oss runt i mindre grupper. Mycket fakta, många intryck och fina miljöer. Det som gjorde mycket stort intryck, var besöket nere i maskinrummet. Vägen ner dit, på en nästan vertikal stege, var lite i häftigaste laget, men det gick. Maskinrummet var riktigt vackert! Färger, maskinen, detaljer. De 46 ton kol som skulle skyfflas in i ångpannorna, förvarades i 2 olika lastrum längs fartygets sidor och det är inte bara att skyffla in, det skall konst till för att få maximal effekt. Ångpannorna har för övrigt samma storlek som de som till exempel Titanic hade, det är standardstorlek. Titanic hade dock lite fler än Bores 4! Att de som arbetar på och med Bore är har en stor kärlek till henne går inte att ta miste på och deras entusiasm smittade av sig. Det var en trevlig förmiddag i Malmö trots kyla och snö! Det finns så mycket mer att säga om Bore som inte får plats här, så den som är intresserad bör gå in på hennes utmärkta hemsida http://www.ssbore-malmo.se.
Text och bild: Karin Sixtensson
Sjökapten Lars E Fränngård
01.03.2022 14:53
Hej, är samordnare för en tänkt tur med S/S BORE våren 2022. Intresserade är Flottans män, Svenska Flottans Reservofficersförbund, Malmö Sjöfartsförening samt ytterligare någon förening.
Senaste kommentaren
20.04 | 18:17
Kära goa Ingrid.. Många samtal och diskussioner har det blivit tidigare år som ibland lett till en artikel i SDS om händelser i Lunds kommun. Kramis Pip
01.03 | 14:53
Hej, är samordnare för en tänkt tur med S/S BORE våren 2022. Intresserade är Flottans män, Svenska Flottans Reservofficersförbund, Malmö Sjöfartsförening samt ytterligare någon förening.
08.01 | 09:33
Hör av dig på lund62@gmail.com
07.01 | 20:47
Bäste Göran
Jag vill så gärna prata med dig om Antoon...
G